Home > Informatie

Foto met toestemming van  Cristina BerioDit internationaal congres wil het culturele erfgoed van Cathy Berberian (1925-1983, zie ook een korte biografie van Cathy Berberian) vanuit diverse geesteswetenschappelijke disciplines benaderen. Berberian was een uitzonderlijke vocale performance-kunstenares, een cant’actrice, die muzikale conventies doorbrak en ‘ongehoorde’ wegen vond om de stem betekenisvol tot expressie te brengen. Haar onuitwisbare erfenis en bijdrage aan de ontwikkeling van (elektro-)vocale muziek vraagt om een interdisciplinaire benadering.

Cathy Berberian accepteerde de traditionele tegenstelling ‘hoge’ vs. ‘lage’ muziek niet en zocht naar cross-overs met popcultuur en volksmuziek. Ze heeft ook een grote invloed gehad op avant-garde componisten en de vocale/theatrale uitvoering na 1950. Als muze en inspiratrice bleef ze ten onrechte in de schaduw van de componisten en literatoren met wie zij samenwerkte. Dit roept vragen op over de status van de uitvoerende musicus als (mede)-auteur, de verschillen in toegekende waarde aan de partituur tegenover vocaliteit en theatraliteit, alsmede de gender-aspecten in het werk van deze vocale pionierster.

Het congres wil aan de hand van lezingen en discussies Berberians pionierswerk centraal stellen en plaatsen in een bredere historische context van hedendaagse vocaliteit en muzikale performancekunst. Gastsprekers zijn onder meer dochter Cristina Berio, componisten Louis Andriessen en Sylvano Bussotti, vocalist en muziekdocent Carol Plantamura, biograaf Marie Christine Vila en muziekwetenschapper David Osmond-Smith. Ook zullen internationale academici recent onderzoek presenteren over het werk van Cathy Berberian en kwesties van hedendaagse vocaliteit.

Daarnaast staat op het programma de bekroonde documentaire over Cathy Berberian ‘Muziek is mijn adem’ (1994) van Carrie de Swaan, evenals nog niet-vertoond archiefmateriaal van diverse optredens. Een concert (in samenwerking met het Muziekgebouw aan ’t IJ, op 28 april) sluit het programma af.